Culorile în print au puterea de a influența alegerile cumpărătorilor

iulie 4, 2018
by Agenția de Print

În secolul al XVII-lea, fizicianul și matematicianul englez Isaac Newton a realizat o serie de experimente cu lumina soarelui și prismele, demonstrând faptul că lumina albă este compusă din șapte culorilor vizibile. Prin stabilirea științifică a spectrului nostru vizibil, acesta a creat contextul pentru alte descoperiri importante, în arii precum: optică, fizică, chimie și percepție.

Patru secole mai târziu, culorile rămân în centrul atenției datorită puternicului impact psihologic pe care îl au asupra comportamentului și deciziilor oamenilor. Rezultatele studiilor sunt intens utilizate în psihologia de marketing, în principal datorită faptul că emoțiile sunt principalii factori decizionali care motivează un consumator să cumpere un produs. Prelucrarea rațională sau analitică a opțiunilor este intens influențată de emoțiile generate de culori:

  • 93% dintre cumpărători se concentrează pe aspectul vizual
  • 6% privesc textura produsului
  • 85% dintre consumatori atribuie culoarea ca motiv principal în ceea ce privește comportamentul de cumpărare
  • 80% dintre consumatori consideră culoarea un factor definitoriu în recunoașterea mărcii
  • 90% susțin faptul că evaluarea produsului se bazează pe culoare

În susținerea teoriei potrivit căreia emoțiile – determinate de culori – joacă un rol important în deciziile de achiziție, unul dintre cei mai importanți neurologi din lume, Antonio Damasio, a descoperit într-un studiu importanța acestora în procesul de alegere. Cercetarea sa a demonstrat faptul că pacienții care nu puteau genera emoții procesau informații fără probleme, dar aveau dificultăți grave de luare a deciziilor. Amprentele emoționale pe care culorile le lasă au devenit extrem de importante pentru marketerii care au responsabilitatea de a utiliza cele mai bune instrumente din industrie pentru a maximiza prezența pe piață a unui produs sau serviciu. Astfel, în construirea strategiilor de marketing, printul este o resursă inepuizabilă care, utilizată creativ, reușește să convertească clienții în consumatori loiali.

Unul dintre cele mai răspândite concepte în rândul specialiștilor în marketing  este regula celor 7 secunde. Potrivit acesteia, deciziile sunt luate în primele 7 secunde de la introducerea produsului, iar reacțiile pe care le are consumatorul în momentele respective pot fi pozitive sau negative. Mai mult decât atât, întrucât primul contact pentru cei mai mulți consumatori nu este cu produsul în sine, ci cu ambalajul produsului, designul și culorile sunt la fel de importante. Acest aspect se datorează influenței culorilor și capacității de a forma percepția consumatorului încă de la începutul întâlnirii.

Schema de culori folosită pentru ambalajul unui produs poate determina, așadar, emoții și atitudini înainte ca potențialul consumator să îl testeze. Pentru ca designul să contribuie la crearea unei legături între brand și publicul țintă, este necesară cunoașterea detaliilor relevante despre emoțiile pe care culorile le transmit clienților:

  • Negru – reprezintă autoritate și lux
  • Alb – transmite ideea de proaspăt și curat
  • Argintiu – denotă un sentiment de inovație și modernitate
  • Roșu este o culoare îndrăzneață, care atrage atenția
  • Portocaliul simbolizează distracție și costuri reduse
  • Albastru – culoarea stabilității și a siguranței
  • Galbenul inspiră optimism și speranță
  • Movul reprezintă imaginația și succesul
  • Verdele este asociat cu creșterea și natura

În concluzie, înțelegerea comportamentului de cumpărare a consumatorilor trebuie să se bazeze pe cunoașterea emoției umane, pe elementele care le declanșează și trebuie utilizate instrumentele care vin în ajutorul achiziției unui produs. Astfel, printul și packaging-ul sunt două elemente definitorii care ajută un brand să se diferențieze față de concurență și să atragă clienți pe care să îi loializeze.

Sursă foto: www.freepik.com/free-photo/colorful-mill_1013305.htm

Leave a Comment