Cum poate printul să influențeze procesul de achiziție a unui produs?

iunie 4, 2019
by Agenția de Print

Competiția pentru a capta atenția cât mai multor cumpărători a motivat companiile să dezvolte tehnici de vânzare și de înțelegere a consumatorilor tot mai complexe. Campaniile de marketing sunt tot mai inovative, propun un nivel de creativitate din ce în ce mai mare, iar bugetele pentru promovare cresc considerabil. Toate aceste aspecte, deși importante, nu sunt singurele elemente care contează în momentele în care încercăm să înțelegem procesul prin care consumatorii iau deciziile de cumpărare.

Există 5 stadii cognitive ale procesului de cumpărare, iar tehnicile de marketing pot interveni în mijlocul lor pentru a influența comportamentele publicului țintă. Astfel, o campanie de marketing integrată care cuprinde atât elemente digitale, cât și elemente ale marketingului tradițional precum printul, va obține rezultate mai bune.

Care sunt cele cinci etape ale procesului de cumpărare?

  1. Recunoașterea unei nevoi

Primul pas este definirea nevoii de către consumator astfel încât acesta să știe ce trebuie să facă în continuare. În această etapă a procesului de cumpărare, brandurile pot interveni în 3 moduri:

  • Cunoscând nevoile consumatorilor, companiile pot dezvolta campanii de marketing pentru a acoperi aceste nevoi
  • Pentru a declanșa procesul de cumpărare prin sesizarea unei nevoi de către consumator, brandurile pot crea acele nevoi
  • Definirea, în numele consumatorului, a nevoilor, astfel încât satisfacerea acestora să se realizeze prin produsele sau serviciile companiei

În aceste puncte, printul poate influența procesul de cumpărare. Achiziția unui spațiu într-o revistă unde să fie integrată o reclamă interactivă care promovează, spre exemplu, un brand de biciclete poate crea, în receptor, dorința de cumpărare. Simpla interacțiune dintre mesajul publicitar și client nu este de ajuns pentru a porni acest proces, procesul psihologic fiind mai complex, întrucât este necesară o analiză a urgenței problemei respective sau o analiză a oportunității investiției.

  1. Căutarea informațiilor

După recunoașterea nevoii, urmează faza de căutare a celei mai bune dintre alternativele existente. Aceste informații sunt sustrase de la persoane cunoscute, de pe Internet, materialele printate etc. În acest context, departamentul de marketing al unei companii trebuie să se asigure că informațiile despre produsele brandului sunt ușor de găsit. În egală măsură, crearea unei strategii de OOH aduce beneficii majore în această etapă deoarece asigură o expunere mare către un număr semnificativ de persoane.

  1. Compararea alternativelor

Criteriile de evaluare a opțiunilor diferă de la un potențial client la altul, de aceea companiile efectuează studii de piață pentru a afla care sunt criteriile relevante pentru diversele tipuri de cumpărători. În urma rezultatelor evidențiate, departamentele de marketing, alături de o agenție de advertising, pot lansa campanii în conformitate cu așteptările clienților.

  1. Achiziționarea propriu-zisă a produsului sau serviciului

Pentru a influența decizia de cumpărare, brandurile trebuie să cunoască anumite aspecte despre consumator precum:

  • Cât de mult efort sunt dispuși să investească pentru a cumpăra produsul?
  • Ce factori îl pot influența în momentul cumpărării?
  • Există factori care să amâne sau să oprească procesul de cumpărare?

Spre exemplu, după ce o persoană hotărăște să achiziționeze un anumit produs, află că un alt produs din aceeași categorie de produse are prețul redus cu 20%. Este această nouă informație în măsură să schimbe decizia inițială? Elemente precum prețul, ambalajul, ușurința cu care se găsește un produs pot aduce avantaje companiilor. Investiția în campaniile de print, menite să aducă la cunoștință consumatorilor toate aceste aspecte ar evidenția grija cu care un brand alege să își trateze potențialii clienți.

  1. Evaluarea post achiziție

Raportarea la produsul sau serviciul achiziționat este, de asemenea, importantă pentru departamentele de marketing, întrucât o evaluare pozitivă poate genera vânzări repetate, în special dacă respectivul cumpărător va recomanda produsul.

Actul de achiziție este locul în care se întâlnesc dorințele și impulsurile fiecărei persoane cu tehnicile de promovare ale fiecărui brand. Aceasta poate fi înțeleasă precum o interacțiune între stimuli interni și externi din mintea unui consumator, în care judecățile de valoare și de oportunitate vor înclina spre a face sau nu o achiziție. Cu cât o campanie de marketing comunică pe mai multe canale, cu atât are mai multe șanse să atragă atenția publicului și să genereze un comportament în favoarea companiei. Din aceste motive, printul rămâne o componentă esențială a mixului de promovare pentru că are o raportare personală și emoțională la consumator, dar și pentru că industria tipografică a demonstrat faptul că își actualizează constant mijloacele cu scopul de a genera rezultatele dorite.

Leave a Comment