Stilul de viață al consumatorului influențează dezvoltarea pieței de retail și FMCG

octombrie 11, 2018
by Agenția de Print

Piața de FMCG atât la nivel național, cât și internațional, cunoaște o dezvoltare continuă, în principal datorită brandurilor care înglobează produse alimentare și non-alimentare de larg consum. Modelul de business pe care companiile din domeniu l-au aplicat cu succes până acum se află în proces de schimbare, în special datorită influenței exercitate de către comportamentul consumatorilor. Pentru a se bucura de aceeași creștere susținută, domeniul de retail și FMCG trebuie să se adapteze și să internalizeze un nou model de afaceri, centrat pe nevoile, respectiv pe dorințele clienților și pe relevanța brandurilor pentru aceștia.

Studiile în domeniu arată faptul că, până în 2010, modelul tradițional de business a creat 23 din top 100 branduri la nivel mondial și a generat un profit de aproximativ 15% pe an. Această performanță greu de egalat de către alte industrii a fost susținută timp de 45 de ani.

Unul dintre rapoartele MCKinsey descrie o serie de tendințe din industrie care influențează atât creșterea organică a companiilor, cât și marja de profit. Printre acestea se numără:

  1. Efectul generației Millennials

Consumatorii cu vârsta cuprinsă între 15 și 35 de ani au un stil diferit de achiziție comparativ cu generațiile precedente. Aceștia preferă brandurile cu care rezonează sau cele locale atunci când cumpără produse alimentare, în detrimentul companiilor multinaționale. Mai mult decât atât, generația Millennials este dispusă să plătească un preț mai ridicat pentru produsele pe care și le doresc, chiar și pentru alimentele care alcătuiesc coșul de cumpărături zilnic.

  1. Apariția competitorilor locali

Magazinele locale și lanțurile supermarket-urilor care se dezvoltă doar într-un județ sau o regiune fac concurență susținută marilor lanțuri comerciale. McKinsey arată faptul că magazinele locale vor genera până în anul 2025, vânzări în valoare de 11 trilioane de dolari, echivalentul a 170 de magazine Procter & Gambles.

  1. Strategii creative de promovare

Consumatorii au așteptări din ce în ce mai mari cu privire la campaniile de marketing și de publicitate prin care sunt promovate brandurile. De aceea, specialiștii din departamentele creative trebuie să dea dovadă de inspirație și inovație în crearea campaniilor la nivel internațional, astfel încât clienții să poată adera cu ușurință la valorile promovate de către acestea.

Prin urmare, este necesară trecerea de la vechiul model de business la unul nou, bazat pe principii sustenabile și axat pe îndeplinirea nevoilor și dorințelor clienților. Acesta este un moment propice pentru a stabili prioritățile și direcțiile de dezvoltare pentru următorii ani. În egală măsură, în ceea ce privește dimensiunea offline a oricărei companii din industrie, externalizarea întregului proces de print reprezintă un pas important către eficientizarea procesului operațional și către scăderea bugetelor investite în materialele tipărite.

Provocarea majoră pe care o au managerii brandurilor din retail și FMCG este legată de luarea celor mai bune decizii și de schimbările care vor fi implementate în următorii ani. Astfel, efectele generate vor impacta atât dezvoltarea companiei și creșterea brandului în mod semnificativ, cât și relația dintre brand și consumatorii săi de la nivel național sau internațional.

Leave a Comment